Dina sastra Sunda aya anu ngarana carpon, naon eta carpon teh? CARPON atawa Carita pondok teh nyaeta
karangan rekaan (fiksi) anu wangunnana pondok sarta ngan saukur ngasongkeun
hiji peristiwa. Carpon umumna nyaritakeun hal-hal anu sipatna realistis,
diangkat tina kanyataan.
SAJARAH CARPON
Carita
pondok asal-muasalna mah tina talari carita lisan anu ngahasilkeun
carita-carita kawentar kayaning Iliad sarta Odyssey karya Homer.
Carita-carita eta ditepikeun dina wangun puisi anu mibanda wirahma,
kalayan wirahma anu mibanda fungsi minangka pakakas pikeun nulungan
jalma pikeun nginget caritana. Bagian-bagian singget tina ieu carita
teh, dipuseurkeun kana naratif-naratif individu anu bisa ditepikeun dina
hiji kasempetan pondok. Sakabéh caritana kakara katémbong saupama
sakabéh bagean caritana geus ditepikeun.
- Bisa rengse dibaca dina sakali mangsa
- Alurna teu kompleks, museur kana hiji kajdian
- Mere kesan lir enya-enya kajadian
UNSUR INTERISTIK CARPON
- Palaku
- Amanat
- Tema
- Latar
- Galur
UNSUR EKSTERINSIK CARPON
- Nilai-nilai dalam Carita Pondok
- Latar Belakang Kahirupan Pengarang
- Situasi Sosial
TEKNIK NULIS CARITA PONDOK
- Tema
- Bahan carita
- Alur
- Tokoh
- Dialog
- Sudut pandang
- Prak-prakan
CONTOH CARPON (Carita Pondok)
Henteu Ngerjakeun PR
Aya
murid SMK anu ngarana Irfan, Irfan ieu sakola di SMK Negeri 1 Pasundan. Dina
poe Minggu dina sore eta Si Irfan ngajak babaturana ulin ka kacamatan, sabab di
Kacamatan aya pameran.
“Weuy, urang arulin geuwat ngke peuting ka
kacamatan.” Kababaturana nu keur narongkrong di warung.
“Hah, ka kacamatan rek naon ?” Ceuk Akbar babaturan
Irfan.
“Jeh, maneh teu apal sugan kapan aya pameran di
kacamatan teh.” Ceuk Agung ka Akbar.
“Kumaha erek moal, yeuh ?”
“Hayu atuh. . .” Akbar jeung Agung ngomong ka
Irfan.
“Heh mangkat ka dituna iraha ?” Akbar ka Irfan.
“Nya, ngke lah bada Maghrib wae lah, ngabring dina
motor.” Ceuk Irfan.
“Oh, nya nggeus atuh ngke geus magrib urang
nyampeur ka imah maneh.” Ceuk Akbar ka Irfan.
“Nya, ngke urang oge erek nyampeur ka imah maneh,
Irfan” Agung.
“Sipp, ngke urang nungguan maraneh di imah.”
Saenggeus
narongkrong di warung jeung ngobrol kaditu-kadieu Irfan balik ka imahna ti
heula, sabab geus burit.
“Hayu, lah urang rek balik tiheula geus burit, can
mandi. . .” Ceuk Irfan ka babaturanana.
“Nya, sip ngke urang duaan nyampeur ka imah maneh.
. .” Ceuk Agung.
Sarengsena
solat Maghrib maranehanana ngabring naraek motor ka pameran. Ku sabab teu apal
waktu, Si Irfan jeung babaturanana ulin nyampe peuting, sabab di pameran eta
loba anu jualan sagala rupa maranehanana meuli sagala rupa tina topi nyampe
sendal dibeulian. Geus wareg arulin, tuluy maranehanana balik deui ka imahna
masing-masing sabab geus jam sabelas peuting.
Nyampe
di imah Si Irfan tuluy bae sare sabab geus tunduh. Isukna Irfan, inget yen
manehna can milihan buku jang poe ayeuna jeung can ngerjakeun PR Matematika
deui. Akhirna Si Irfan mangkat geuwat mangkat ka sakola rek ngerjakeun PRna di
Sakola, sabab harita teh geus beurang, moal kaburu lamun ngerjakeun PR. Jeung
harita teh poe Senen, budak Sakola mah sok Upacara heula samemeh diajar teh. Saeunggeus
Si Irfan nyampe di Sakola, jeung saenggeus upacara bendera, ayeuna jadwal
palajaran bagian pelajaran Matematika anu Guruna nyaeta ku Pak Totot.
Pak Toto langsung asup ka kelas,
tos siap bade ngajar. Sabab Guru Matematika ieu dikenal Guru anu disiplin dina
masalah waktu. Didinya Si Irfan jeung babaturanana kakara rek nulis na buku rek
ngerjakeun PR, sabab katempo ku Pak Toto, Guru ieu curiga kunaon isuk-isuk
guruna can asup geus ngaluarkeun buku na bangku, tara biasana. Terus Si Irfan
jeung babaturanana ditanya ku Pak Toto.
“Heh, Irfan, Akbar, Agung keur naraon maraneh? Keur
ngerjakeun PR-nya?” Ceuk Pak Toto.
“Henteu Pak.” Ceuk Irfan.
“Ari ieu naon, geuning PR-na kosong keneh? Hayoh
ngaraku !” Pak Toto nanya.
“Muhun Pak henteu acan. . .”ceuk Akbar.
“Jeh, PR mah dikerjakeuna di Imah lain di Sakola,
kunaon alesana geuning can ngerjakeun PR? Hah?”
“Hilap Pak. . .”Ceuk Agung.
“Naon hilap? Ari maneh teh Pelajar lain?” ceuk Pak
Toto nyanya deu ka budak tilu.
“Muhun Pak” Ceuk budak tilu kompak.
“Ari Pelajar tugasna naon?”
“Diajar Pak. . .”Ceuk Irfan nembalan.
“Tah si nyaho Pelajar teh tugasna belajar, naha ari
PR teu dikerjakeun. . .?”
Terus Pak Toto mere hukuman ka budak tiluan eta.
“Nggeus lah ayeuna mah maraneh Bapak hukum, lari di
lapang basket 30 balik, geuwat !!!
Akhirna Irfan, Agung, jeung Akbar dihukum lari 30
balikan sabab maranehna henteu ngerjakeun PR Matematika.
“Aya deui anu henteu ngerjakeun PR?” Ceuk Pak Toto
ka muridna nu aya di kelas.
“Henteu, Pak” Barudak ngajawab kompak.
Saenggeus dipariksa buku murid anu aya dikelas
sadaya, anu henteu ngerjakeun PR teh ngan budak tiluan eta bae.
“Nah, bagus teu aya deui nya nu henteu ngerjakeun
PR teh, ulah narurutan budak tiluan eta nya…”
“Muhun Pak…”Ngajawab kompak barudak nu aya dikelas.
Sabab era ditempokeun ku Jalma
lobaan alias warga sakola maranehanana lumpat bari huluna tarungkul bakat ku
era. Saenggeus budak tiluan eta lumpat 30 balikan di lapang basket,
maranehanana hah..heh..hoh.. carape’eun….
“Kumaha, cape teu….???”ceuk Pak Toto.
“Cape Pak…..” ceuk Irfan.
Pak Toto terus ngomong, “Ayeuna maraneh kudu
berjanji, moal deui-deui ngerjakeun PR di Sakola, dua puluh kali.”
Terus budak tiluan eta karompak nyebutkeun janjina
di hareupeun kelas, “Abdi janji moal ngerjakeun PR deui di Sakola.” Terus
nyampe ka dua puluh kalian.
“Capean mana lumpat 30 balik jeung ngerjakeun
PR???”
“Capean lumpat Pak….” Ceuk Agung bari
hah…heh….hoh….
“Atuh naha geuning teu dikerjakeun eta PR na, mun
dikerjakeun mah Bapak ge moal nitah lumpat 30 balik ieuh. Ngke mah ulah
deui-deui nya, kerjakeun di imah ari PR teh ulah di sakola…!”
“Muhun Pak” Irfan, Akbar, jeung Agung kompak
ngajawab. Akhirna maranehanana diajar deui saperti biasa.
Carpon diluhur kaasup kana Carpon Rumaja.
0 komentar:
Posting Komentar